Millainen on sosiaalisen median tulevaisuus? Mitä palveluita me käytämme tulevaisuudessa ja miten meihin vaikutetaan suuryrityksien toimesta?
Näihin kysymyksiin tuskin kellään on vastauksia valmiina. Varmaa on kuitenkin se, että keskustelu sosiaalisen media suuryrityksien vallasta on alkanut. Toukokuussa New York Times julkaisi kirjoituksen siitä, pitäisikö Facebook hajoittaa? Samaan aikaan yhdysvalloissa käydään keskustelua aiheesta ja osa demokraattien presidenttiehdokkaista sanoo tälle asialle kyllä.
Muutamien yksityishenkilöiden vaikutusvalta onkin ilmeisesti käymässä liian suureksi ja samalla ihmisten käsityksiin ja ennakkoluuloihin voidaankin vaikuttaa nopeammin kuin koskaan ennen. Tarusta voidaan tehdä totuus muutamassa tunnissa ja totuudesta taruksi muuttaminen onnistuu tätäkin nopeammin. Mielestäni onkin vain ajan kysymys milloin lainsäätäjät siirtävät tämän vallan itselleen yksityisiltä rahaa takovilta suuryrityksiltä. Tämän vaikutusvallan arvo on paljon enemmän kuin ne tuhannet miljardit dollarit, jotka yhtiöt nykyisin markkinoilta laareihinsa haalivat.
Tulevaisuudessa onkin todennäköistä, että sosiaalisen median sääntely lisääntyy ja valtaa janoavia osapuolia on yhä enemmän. Yksityiselle kuluttajalle muutos vaikuttaa saatavilla olevan sisällön kautta. Yrityksille muutos voi tietää sääntelyä, kieltoja tai rajoitteita. En pidä myöskään mahdottomana ajatuksena, että jotkin palvelut lopetetaan tai niiden käyttäjät siirtyvät muualle. Yrityksille tämä muutos on kuitenkin rankempi paikka kuin yksityishenkilöille. Mikäli muutoksen seurauksena yritys menettää tärkeimmän myyntikanavansa, saattaa tämä johtaa jopa toiminnan päättymiseen. Asiakkaiden helppo tavoitettavuus ilmaisella ja muiden hallinnassa olevalla sovellusalustalla ei ole itsestäänselvyys. Suosittelenkin tämän johdosta yrityksiä olemaan mukana useassa eri some kanavassa ja miettimään valmiiksi toimintamallin mahdollista kriisitilannetta varten.